АДНАЎЛЕННЕ СЕТКІ АГУЛЬНААДУКАЦЫЙНЫХ НАВУЧАЛЬНЫХ УСТАНОЎ БЕЛАРУСІ Ў ПАСЛЯАКУПАЦЫЙНЫЯ І ПАСЛЯВАЕННЫЯ ГАДЫ
УДК 94(476)
- Андарала Ігар Аляксандравіч – кандыдат педагагічных навук, дацэнт, дацэнт кафедры менеджменту турызму і гасціннасці. Беларускі дзяржаўны ўніверсітэт фізічнай культуры (220020, г. Мінск, пр. Пераможцаў, 105, Рэспубліка Беларусь). E-mail: aia1106@mail.ru
- DOI: https://doi.org/ 10.52065/2520-6885-2024-281-11.
Ключевые слова: агульнаадукацыйная школа, пачатковая адукацыя, сямігадовая адукацыя, сярэдняя адукацыя, усянавуч, пашырэнне сеткі школ, кантынгент навучэнцаў.
Для цитирования: Андарала І. А. Аднаўленне сеткі агульнаадукацыйных навучальных устаноў Беларусі ў пасляакупацыйныя і першыя пасляваенныя гады // Труды БГТУ. Сер. 6, История, философия. 2024. № 1 (281). С. 60–64. DOI: 10.52065/2520-6885-2024-281-11.
Аннотация
У выніку наступстваў Вялікай Айчыннай вайны і злачынных дзеянняў нямецкіх захопнікаў на часова акупіраванай тэрыторыі БССР сетка агульнаадукацыйных навучальных устаноў, якая існавала ў перадваенныя гады, была практычна знішчана. Як вынік, пасля вызвалення тэрыторыі рэспублікі ад нямецкай акупацыі перад партыйна-савецкімі органамі ўсіх узроўняў, наркамасветы, абласнымі, раённымі і гарадскімі аддзеламі народнай адукацыі стаяла выключна важная задача – як мага хутчэй аднавіць работу пачатковых, сямігадовых і сярэдніх школ. Вырашэнне гэтай задачы з’яўлялася перадумовай для поўнага завяршэння ўсеагульнай абавязковай пачатковай адукацыі дзяцей школьнага ўзросту, пашырэння сямігадовай і сярэдняй адукацыі з мэтай падрыхтоўкі моладзі для паступлення ў сярэднія спецыяльныя і вышэйшыя навучальныя ўстановы, што мела вялікае палітычнае, абароннае і гаспадарчае значэнне. Праведзеная да пачатку 1945/46 навучальнага года работа па ўдакладненні і ўпарадкаванні сеткі школ, уліку дзяцей, якія падлягалі навучанню, дазволіла павялічыць колькасць школьных устаноў, якія аднавілі сваю дзейнасць, а таксама кантынгент навучэнцаў і палепшыць ахоп навучаннем дзяцей школьнага ўзросту. На пачатак першага пасляваеннага года ў рэспубліцы працавалі 10 952 школы, у тым ліку 9015 пачатковых, 1736 сямігадовых і 331 сярэдняя. Агульны кантынгент навучэнцаў – 1 328 819 чалавек, у тым ліку ў 1–4 класах – 145 634, у 5–7 класах – 165 825, у 8–10 класах – 17 360 навучэнцаў. У дадзеным артыкуле на аснове вывучэння архіўных крыніц прадстаўлены рэтраспектыўны аналіз і ацэнка працэсу аднаўлення і развіцця сеткі агульнаадукацыйных школ, школ рабочай і сельскай моладзі рэспублікі ў пасляакупацыйныя і першыя пасляваенныя гады.
Список литературы
- Іл’юшын І. М., Умрэйка С. А. Народная асвета ў Беларускай ССР. Мінск: Вуч.-пед. выд-ва МА БССР, 1957. 357 с.
- Освобожденная Беларусь. Документы и материалы: в 2 кн. / сост.: В. И. Адамушко [и др.]. Минск, 2004. Кн. 1: Сентябрь 1943 – декабрь 1944. 398 с.
- Нацыянальный архіў Республікі Беларусь (НАРБ). Ф. 4п. Воп. 17. Спр. 21.
- НАРБ. Ф. 4п. Воп. 17. Спр. 32.
- НАРБ. Ф. 4п. Воп. 17. Спр. 28.
- НАРБ. Ф. 4п. Воп. 17. Спр. 43.
- НАРБ. Ф. 42 сч. Воп. 6. Спр. 6.
- НАРБ. Ф. 4п. Воп. 17. Спр. 57.
Поступила 12.03.2024