РЭДАКТАРСКАЯ АЦЭНКА ПРЫЁМАЎ СТВАРЭННЯ КАМІЧНАГА Ў КНІГАХ С. НУРДКВІСТА ПРА ПЭТСАНА І ФІНДУСА

УДК 515:81`255.2

Зылевіч Дзіна Паўлаўна – кандыдат філалагічных навук, дацэнт, дацэнт кафедры рэдакцыйнавыдавецкіх тэхналогій. Беларускі дзяржаўны тэхналагічны ўніверсітэт (220006, г. Мінск, вул. Свярдлова, 13а, Рэспубліка Беларусь). E-mail: zylevichdina@gmail.com

 

DOI: https://doi.org/ 10.52065/2520-6729-2023-273-2-11.

 

Ключевые слова: тыпы камізму, прыёмы стварэння камічнага, чытацкі адрас выдання, рэдактарскі аналіз выдання, функцыі гумару ў літаратуры.

 

Для цитирования: Зылевіч Д. П. Рэдактарская ацэнка пріёмаў стварэння камічнага ў кнігах С. Нурдквіста пра Пэтсана і Фіндуса // Труды БГТУ. Сер. 4, Принт- и медиатехнологии. 2023. № 2 (273). С. 73–79. DOI: 10.52065/2520-6729-2023-273-2-11.

Аннотация

Артыкул прысвечаны аналізу прыёмаў стварэння камічнага ў серыі кніг шведскага пісьменніка і мастака Свэна Нурдквіста аб старым фермеры Пэтсане і яго каце Фіндусе. З 2015 г. кнігі серыі выдаюцца на беларускай мове. Аналіз зроблены з пункту гледжання рэдактарскай ацэнкі мастацкага твора, якая прадугледжвае ацэнку адпаведнасці твора мяркуемаму чытацкаму адрасу. Аўтар артыкула разглядае прыёмы стварэння камічнага, даказвае, што яны даступныя для ўспрымання і дзецьмі, і дарослымі. Паколькі выданні серыі ўяўляюць сабой кніжкі-карцінкі, у артыкуле аналізуецца тэкст і ілюстрацыі кніг С. Нурдквіста. Прыводзяцца прыклады такіх прыёмаў стварэння камічнага ў тэксце, як парадокс, моўны камізм узросту, іронія, замена слоў, антрапамарфізм, вясёлая знаходлівасць персанажаў, абсурд, алагізм, камічнае меркаванне, памылковае разуменне сітуацыі і інш. Камізм ілюстрацый дасягаецца дзякуючы своеасаблівай манеры іх выканання і размяшчэння на развароце кнігі, наяўнасці дадатковых персанажаў і вялікай колькасці абсурдных, займальных дэталяў у малюнках. Робіцца вывад аб тым, што гумар С. Нурдквіста выконвае забаўляльную і выхаваўчую функцыі для чытачоў рознага ўзросту. Кнігі гэтага аўтара ідэальныя для сямейнага чытання.

 

Скачать

Список литературы

  1. Сунь Е. Фонетические средства создания словесного юмора // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 4. С. 32–38.
  2. Зылевич Д. П. Редакторская подготовка изданий для детей: учеб. Минск: БГТУ, 2022. 232 с.
  3. Вулис А. В лаборатории смеха. М.: Художественная литература, 1966. 144 с.
  4. Гаранина Е. А. Языковые средства выражения комического в детской литературе: автореф. дис. … канд. филол. наук. Самара, 1998. 24 с.
  5. Гуанцзе Ч. Средства создания комического в современной детской литературе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 12 (66). Ч. 2. С. 54–58.
  6. Ши Юйцин. Синтаксические средства комического в цикле «Денискины рассказы» В. Драгунского // Вестник Московского государственного областного университета. Сер. Русская филология. 2020. № 2. С. 58–64.
  7. Чалова Л. В. Игра слов как прием комической аттракции в детской литературе // Наука и образование в XXI веке: сб. науч. трудов по материалам Междунар. науч.-практ. конф. Тамбов, 2013. С. 146–150.
  8. Сафонова Е. В. Формы, средства и приемы создания комического в литературе // Молодой ученый. 2013. № 5 (52). С. 474–478.
  9. Идиатулина А. А. Приемы речевой игры в творчестве современных детских писателей // Филология и культура. 2011. № 23. С. 242–246.
  10. Зелезинская Л. А. Роль юмора в формировании личности // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 3 (40). С. 226–228.
  11. Минералова И. Г. Детская литература: учеб. пособие. М.: Гуманитарный издательский центр «Владос», 2007. С. 159–168.
  12. Сивоконь С. Веселые ваши друзья: Очерки о юморе в советской литературе для детей. М.: Детская литература, 1980. 191 с.
  13. Аромштам М. Обыденное волшебство Свена Нурдквиста [Электронный ресурс] // Папмамбук. URL: https://www.papmambook.ru/articles/23/ (дата обращения: 25.04.2023).
  14. Сафрон Е. А. Особенности поэтики цикла С. Нурдквиста о Пэтсоне и Финдусе // Ученые записки Петрозаводского государственного университета. 2022. Т. 44, № 5. С. 49– 53.

 

Поступила 01.06.2023